Moderasi Islam Dalam Pembelajaran PAI Melalui Model Pembelajaran Kontekstual

  • Kokoadyawinata Adya Winata Universitas Sangga Buana
  • I Solihin Universitas Islam Negeri Sunan Gunung Djati Bandung
  • Uus Ruswandi Universitas Islam Negeri Sunan Gunung Djati Bandung
  • Mohamad Erihadiana Universitas Islam Negeri Sunan Gunung Djati Bandung
Keywords: islamic moderation, PAI learning, contextual learning model

Abstract

This study aims to examine the moderation of Islam in PAI learning through contextual learning models. PAI learning is a planned activity that conditions and stimulates students to learn well in accordance with the learning objectives. In the learning process, PAI teachers must use appropriate learning models in order to optimize the potential of the students so that learning objectives can be achieved properly. Through the contextual learning model, PAI learning objectives to internalize the values of Islamic moderation to students can be achieved. The method used in this research is a qualitative method. By using a qualitative approach researchers are expected to be more flexible in understanding, observing and conducting a more accurate review regarding Islamic moderation in PAI learning through contextual learning models. The results showed that: 1) the implementation of PAI learning by using contextual learning models can improve students' cognitive aspects of Islamic moderation values. 2) The implementation of PAI learning by using a contextual learning model can improve students' active aspects of Islamic moderation values. 3) Implementation of PAI learning by using a contextual learning model can internalize Islamic moderation values to students.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Agung, D.A.G. (2017). Keragaman keberagaman (Sebuah kodrati kehidupan berbangsa dan bernegara berdasarkan Pancasila), Jurnal Sejarah dan Budaya, 11(2), 152.

Abdurrohman, A. (2018). Eksistensi islam moderat dalam perspektif Islam, Jurnal Rausyan Fikr, 14(1), 29.

Afroni, S. (2016). Makna ghuluw dalam Islam: Benih ekstrimisme beragama. Wawasan: Jurnal Ilmiah Agama dan Sosial Budaya, 1(1), 70-85.

Departemen Agama RI. (2012). Moderasi Islam, Jakarta: Lajnah Pentashihan Mushaf Al- Qur’an.

Ermi, N. (2015). Penggunaan Metode Diskusi untuk Meningkatkan Hasil Belajar Materi Perubahan Sosial pada Siswa Kelas XII SMA Negeri 4 Pekanbaru. Jurnal Sorot, 10 (2), 155-168.

Ghazali, A.M. (2016). Toleransi beragama dan kerukunan dalam perspektif Islam. Religious: Jurnal Agama dan Lintas Budaya, 1(1), 25-40.

Hidayat, T., & Sayahidin. (2019). Inovasi pembelajaran pendidikan agama Islam melalui model contextual teaching and learning dalam meningkatkan tarap berpikir peserta didik. Jurnal Pendidikan Agama Islam, XVI(2) 115.

Handini, D., Gusrayani, D., & Panjaitan, R. L. (2016). Penerapan Model contextual teaching and learning untuk meningkatkan hasil belajar siswa kela IV pada materi gaya. Jurnal Pena Ilmiah, 1(1), 452.

Hilmy, M. (2012). Quo-Vadis Islam Moderat Indonesia, Jurnal Miqot, XXXVI(2), 263-264.

I. Faridah, I.F. (2013). Toleransi antara umat beragama masyarakat perumahan, Jurnal Komunitas, 5(1), 14-25.

Latief, Rusman, & Utud, Y. (2013). Kamus Pintar Broadcasting. Bandung: Yrama Widia.

Misrawi, Z. (2010). Hadratussyaikh Hasyim Asy’ari Moderasi, Keutamaan, dan Kebangsaan. Jakarta: PT Kompas Media Nusantara.

Nurdin. (2011). Konsep keadilan dan kedaulatan dalam perspektif Islam dan Barat. Jurnal Media Syariah, XIII(1), 122.

Prihatsanti, U., Suryanto, & Hendriani, W. (2018). Menggunakan Studi Kasus sebagai Metode Ilmiah dalam Psikologi. Buletin Psikologi, 26(2), 127.

Purnomo, H. (2018). Sistem pendidikan Islam berwawasan rahmatan lil’alamin: Kajian Atas Gerakan Pendidikan Fethullah Gulen Movement. Jurnal Cendekia, 16(2), 224.

Setiyadi, A.C. (2012). Pendidikan Islam Dalam Lingkaran Globalisas. Jurnal At –Ta;dib, 7(2), 252.

Sundari, H. (2015). Model model pembelajaran dan pemerolehan bahasa kedua / asing. Jurnal Pujangga, 1(2), 107.

Yasid, A. (2014). Islam Moderat. Jakarta: Erlangga.

Yenti, I. N. (2009). Pendekatan kontekstual (CTL) dan implikasinya dalam pembelajaran matematika, Ta’dib, 12(2), 121.

Yudhi, M. (2012). Media Pembelajaran: Sebuah Pendekatan Baru. Jakarta: Gaun Persada.

Zamimah, I. (2018). Moderatisme Islam dalam konteks keindonesiaan (Studi Penafsiran Islam Moderat M. Quraish Shihab). Al-Fanar: Jurnal Ilmu Al-Qur'an dan Tafsir, 1(1), 77.

Published
2020-07-30
How to Cite
Winata, K., Solihin, I., Ruswandi, U., & Erihadiana, M. (2020). Moderasi Islam Dalam Pembelajaran PAI Melalui Model Pembelajaran Kontekstual. Ciencias : Jurnal Penelitian Dan Pengembangan Pendidikan, 3(2), 82-92. Retrieved from https://ejournal.upg45ntt.ac.id/ciencias/article/view/61
Section
Articles