Efektivitas Senam Otak Dalam Meningkatkan Konsentrasi Belajar Siswa

  • Lukas Dairo Bili Universitas Persatuan Guru 1945 NTT
  • Martina Dewi Lengo Universitas Persatuan Guru 1945 NTT
Keywords: brain gymnastics, concentration of learning, quasi-experiment design

Abstract

The study aimed to know the influence of brain gymnastics on the concentration of learning and to know the difference between the study concentration of intervention groups (brain gymnastics) with the control group (conventional). This research uses the design of quasi-experiment design. The population in this study is a class XII IPA student at SMA Negeri 6 Kupang, amounting to 65 students. The sample is extracted based on the formula n = 15% x N (n = 15% x 65 = 9.75, and rounded to 10). So, the samples in this study numbered 10 students for the experimental group, and 10 for the control group. While the sampling technique used is purposive sampling. The method of data collection used in this study is waning, observation, and questionnaire. The questionnaire used for a learning concentration variable is the Army alpha. The first hypothesis test results showed that there was a brain gymnastics influence on the concentration of student learning, while the second hypothesis test results showed that there was a difference between the study concentration of interventional groups (brain gymnastics) with the control group (conventional).

Downloads

Download data is not yet available.

References

Andri, Yanuarita (2012). Memaksimalkan Otak Melalui Senam Otak (Brain Gym). Yogyakarta: Teranova Books.

Ayinosa. (2017). Brain Gym (Senam Otak). Artikel. Diakses tanggal 11 Agustus 2018, dari http://book.store.co.id/2009.

Dami, Z., A. & Parikaes, P. (2018). Regulasi Diri Dalam Belajar Sebagai Konsekuen. Ciencias: Jurnal Penelitian dan Pengembangan Pendidikan, Volume 1, No. 1, 82-95.

Dami, Z., A., & Loppies, P., A. (2018). Efikasi Akademik dan Prokrastinasi Akademik Sebagai Prediktor Prestasi Akademik. Kelola Jurnal Manajemen Pendidikan, Volume 5, No. 1, 74-85.

Dami, Z. A., Curniati, S. (2018). Pola Asuh Autoritatif dan Jenis Kelamin sebagai Prediktor Big Five Personality Factors: Implikasinya Bagi Pelayanan Bimbingan dan Konseling. Jurnal Kajian Bimbingan dan Konseling, 3(4), 182–196. https://doi.org/10.17977/um001v3i42018p 182

Dami, Z., A. (2019). Pedagogi Shalom: Analisis Kritis Terhadap Pedagogi Kritis Henry A. Giroux dan Relevansinya Bagi Pendidikan Kristen di Indonesia. Jurnal Filsafat, Vol. 29, No. 1, 134-165, doi: 10.22146/jf.42315.

Dennison, P.E. (2010). Brain Gym. Jakarta: Grasindo.

Diana, S., Mafticha, E., & Adiesti, F. (2016). Senam Otak Meningkatkan Prestasi Belajar Anak Usia Prasekolah 4-6 Tahun. Jurnal Keperawatan, Vol. IX, No. 3, 144147.

Ikbal, B., Sutria, E., & Hidayah, N. (2017). Pengaruh Senam Otak Terhadap Konsentrasi Belajar Mahasiswa Keperawatan UIN Alauddin Makasar. Journal of Islamic Nursing, Volume 2, Nomor 2, 52-59.

Lestari, A., S. (2016). Keefektifan Senam Otak Kanan untuk Meningkatkan Kemampuan Konsentrasi Belajar Siswa pada Layanan Klasikal BK Kelas XI di SMK Negeri 2 Kediri Tahun Pelajaran 2016/2017. Skripsi (Tidak dipublikasikan). Bimbingan dan Konseling, Universitas Nusantara Persatuan Guru Republik Indonesia, Kediri.

Muhammad, A. (2010). Bila Otak Kanan dan Otal Kiri Seimbang. Yogyakarta: DIVA Press.

Nuryana, Aryati, & Purwanto, Setiyo. (2010). Efektivitas Brain Gym Dalam Meningkatkan Konsentrasi Belajar Pada Anak. Indigenous, Jurnal Ilmiah Berkala Psikologi , Vol. 12, No.1, 88-99.

Nugroho, W. (2013). Belajar Mengatasi Hambatan Belajar. Surabaya: Prestasi Pustaka.

Prasanti, Fadlia, Dewi. (2015). Pengaruh Senam Otak Terhadap Konsentrasi Belajar Pada Siswa Kelas VIII SMP Negeri 16 Surakarta Tahun Ajaran 2014/2015. Skripsi (tidak dipublikasikan), Universitas Surakarta, Surakarta.

Prihastuti. (2011). Pengaruh Brain Gym Terhadap Peningkatan Kecakapan Berhitung Siswa Sekolah Dasar. Cakrawala Pendidikan.

Pulungan, Annisa, Randatika. (2017) Pengaruh Senam Otak Terhadap Kosentrasi Belajar Anak Usia 5-6 Tahun di TK Al-Ihsan TA 2016/2017. Skripi (tidak dipublikasikan). Medan: Fakultas Ilmu Pendidikan, PG-PAUD, Universitas Negeri Medan.

Setiani, Amalia, C. (2014). Meningkatkan Konsentrasi Belajar Melalui Layanan Bimbingan Kelompok Pada Siswa Kelas VI SD Negeri 2 Karangcegak, Kabupaten Purbalingga Tahun.

Slameto. (2010). Belajar dan Faktor-faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta.

Sardiman. (2014). Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta: Rajawali.

Sukadiyanto. (2012). Pengantar Teori dan Metodologi Melatih Fisik. Bandung: Lubuk Agung.

Surya, H. (2009). Menjadi Manusia Pembelajar. Jakarta: Elek Media Komputindo.

Sunarlin, Yayuk & Raharjo, Apriyatmoko. (2011). Pengaruh Senam Otak Terhadap Kemampuan Kognitif Lanjut Usia. Jurnal Gizi dan Kesehatan, Vol. 1, No. 2.

Published
2019-07-31
How to Cite
Bili, L., & Lengo, M. (2019). Efektivitas Senam Otak Dalam Meningkatkan Konsentrasi Belajar Siswa. Ciencias : Jurnal Penelitian Dan Pengembangan Pendidikan, 2(2), 68-78. Retrieved from https://ejournal.upg45ntt.ac.id/ciencias/article/view/38
Section
Articles