Regulasi Diri Dalam Belajar Sebagai Konsekuen

Authors

  • Zummy Anselmus Dami Universitas Persatuan Guru 1945 NTT
  • Polikarpus Parikaes Universitas Persatuan Guru 1945 NTT

Keywords:

Self-Regulation, parental social support, regression, student

Abstract

The purpose of this research is to find out how the influence of parental social support against self-regulation in learning Grade VII in SMP Negeri 6 Kupang 2017/2018 school year. The research was carried out in SMP Negeri 6 Kupang located on the street Nunbaun Village Melody Delha Sub district Alak, Kupang, East Nusa Tenggara. The research method used in quantitative methods. Respondents taken in this study is 20% of all students. Thus, samples taken 20% of the 225 grade VII students are 45 students, with purposive sampling technique of wear. Data collection instruments used in this research is the question form. Data analysis techniques used in this research is the technique of simple linear regression test by doing a Test f. Results of the research there show the influence of parental social support against self-regulation in learning grade VII SMP Negeri 6 Kupang was proven by Tests performed on α was found to be α = 5%, a value F table 4.07. Thus, Fcount  > F table (668,888 > 4.07), then declared Ha received and H0 is rejected.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adicondro, Nobelina & Alfi P. (2011). Efikasi Diri, Dukungan Sosial Keluarga dan Self Regulated Learning pada Siswa Kelas VII. Jurnal Humanitas, Vol. VII/No. 1.

Alwisol. (2009). Psikologi Kepribadian (Edisi Revisi). Malang: UMM Press.

Amseke, F. V. (2010). Pengaruh pola sikap orang tua terhadap perilaku agresif siswa kelas XI di SMA Negeri 4 Kupang Tahun Ajaran 2008/2009. (Skripsi tidak dipublikasikan). FKIP Universitas Nusa Cendana Kupang, Nusa Tenggara Timur, Indonesia.

Arikunto, Suharsimi. (2002). Prosedur Penelitian (Suatu Pendekatan Praktik) (Edisi Revisi V). Jakarta: Rineka Cipta.

Arikunto Suharsimi. (1998). Prosedur Penelitian Suatu Praktik. Jakarta: Reineka Cipta.

Arikunto, S. (2006). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: PT Rineka.

Azwar, Syaifuddin. (2008). Reliabilitas dan Validitas. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Azwar, Syaifuddin. (2013). Metode Penelitian. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Desmita. (2012). Psikologi Perkembangan Peserta Didik (Panduan bagi Orang Tua dan Guru dalam Memahami Psikologi Anak Usia SD, SMP, dan SMA). Bandung : Remaja Rosdakarya.

Farichah, Lailatul. (2012). Hubungan antara Tingkat Self-Regulated Learning dengan Tingkat Prestasi Belajar. (Skripsi tidak dipublikasikan) Malang: Fakultas Psikologi Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim, Malang, Indonesia.

Gerungan, WA. (1986). Psikologi Sosial. Bandung: PT. Eresco.

Ghufron & Risnawati R. (2011). Teori-teori Psikologi. Jogjakarta: Ar-Ruzz Media.

Gulo. W. (2002). Metodologi Penelitian. Jakarta: Grasindo.

Hendrianur. (2015). Hubungan Dukungan dan Regulasi dengan Prokrastinasi dalam Menyelesaikan Skripsi. E-Journal Psikologi, 2015, 3 (2).

Latipah, Eva. (2010). Strategi Self Regulated Learning dan Prestasi Belajar Kajian Meta Analisis. Jurnal Psikologi, Vol. 37, No. 1.

Nisfianoor, Muhammad. (2009). Pendekatan Statistika Modern untuk Ilmu Sosial. Jakarta : Salemba Humanika

Prayitno, Duwi. 2008. Mandiri Belajar SPSS Untuk Analisis Data dan Uji Statistik. Yogyakarta. Media Kom.

Sari, Siti Z, (2014). Hubungan Dukungan Sosial Orang Tua, Teman, dan Dosen Pembimbing Skripsi dengan Prokrastinasi Akademik dalam Mengerjakan Skripsi pada Mahasiswa Fakultas Psikologi Angkatan 2009/2010 Universitas Islam Negeri Malang. (Skripsi tidak dipublikasikan). Fakultas Psikologi Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim, Malang, Indonesia.

Saguni, Fatimah & Sagir M. Amin (2013). Hubungan antara Penyesuaian Diri dan Dukungan Sosial Teman Sebaya dengan Self Regulation terhadap Motivasi Belajar Siswa Kelas Akselerasi SMP Negeri 1 Palu. (Skripsi tidak dipublikasikan) Sekolah Tinggi Agama Islam Negeri (STAIN) Datokarama, Palu, Indonesia.

Santrok, John W. (2012). Life Span Development (Perkembangan Masa Hidup) (Edisi ketiga belas Jilid I). Jakarta: Erlangga.

Sarafino, Edward. P. (1997). Health Psychology:Biopsychososcialinteractio.Trenton State Collage: PT. Cakra Indah Pusaka.

Setyaningrum, Anindhiya. (2015). Pengaruh Dukungan Sosial Orang Tua terhadap Motivasi Berprestasi Siswa Kelas VII SMP Hasanudin Kabupaten Cilacap Tahun Ajaran 2014/2015. (Skripsi tidak dipublikasikan). Universitas Negeri Yogyakarta, Yogyakarta, Indonesia.

Susanto, Handy. (2006). Mengembangkan Kemampuan Self Regulation untuk Meningkatkan Keberhasilan Akademik Siswa. Jurnal Pendidikan Penabur, No.07/Th.V/Desember 2006.

Sugiyono. (2009). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan Tindakan. Bandung: Refika Aditama.

Sugiyono. (2010). Penelitian Pendidikan. Bandung: Alfabeta.

Susetyo, Yuli F. & Amitys K. (2012). Orientasi Tujuan, Atribusi Penyebab, dan Belajar Berdasar Regulasi Diri. Jurnal Psikologi, Vol. 39, No. 1.

Wilastri, Dani. (2012). Hubunan antara Dukungan Sosial Orang Tua dengan Minat Baca pada Siswa SMPN 16 Yokyakarta. (Skripsi dipublish) Di unduh 19 Februari 2016.

Zimmerman, Barry J. (1989). A Social Cognitive View of Self-Regulated Academic Learning. Journal Of Educational Psychology, Vol. 81, No. 3.

Downloads

Published

2018-07-27

How to Cite

Dami, Z. A., & Parikaes, P. (2018). Regulasi Diri Dalam Belajar Sebagai Konsekuen. Ciencias : Jurnal Penelitian Dan Pengembangan Pendidikan, 1(1), 82–95. Retrieved from https://ejournal.upg45ntt.ac.id/ciencias/article/view/19

Issue

Section

Articles